Klany FAQ

...


Witam! Temat powstał by Ci pomóc. Po nim zapewne nie będziesz mieć już problemów z założeniem swojej własnej organizacji. Przed przystąpieniem do organizowania Klanu upewnij się, że znasz ten temat i wątek, bez tego ani rusz.
I. Członkowie.
Podstawowym założeniem Klanu jest jednoczenie kilku, lub więcej, użytkowników tą samą banderą ,nazwą, założeniami itp. Zanim założysz Klan musisz znaleźć przynajmniej 2 członków, którzy chętni będą do tworzenia wraz z Tobą własnej legendy na arenie klanów. W jaki sposób znaleźć członków? Najczęściej stosowaną metodą jest szukanie po znajomych z "gmpowskiego" świata. Jest to metoda zwykle najskuteczniejsza i najłatwiejsza. Nieco trudniejszą i wymagającą poświęcenia więcej ilości czasu jest szukanie ludzi na serwerach, najczęściej DM, lub MMORPG. Należy wtedy szukać ludzi bez tzw. tagu, lecz i to nie gwarantuje, że osoby te nie są już członkami jakiegoś Klanu. Musisz wykazać się wtedy umiejętnością przekonywania do siebie, zachęcić potencjalnego członka i poprosić go o lepszy i sprawniejszy kontakt niż serwer, jak np. TS, GG czy Discord. To pozwala na szybkie rozmowy na temat powstającego Klanu. Jeśli naprawdę chcesz znaleźć się kiedyś w Klanach, wraz ze swoim tematem, musisz być świadomy kogo wybierasz. Osoby te muszą być aktywne i ambitne, by Twój Klan przetrwał.
II. Tematyka Klanu.
Nazwa Klanu jest twoją własną inwencją. Nie jest zakazane tworzenie Zakonów Jedi, lub Piratów z Karaibów, ale najbardziej cenione wśród społeczności (o tym napiszę w ostatnim rozdziale) są Klany wywodzące się z uniwersum Gothica. Często w Klanach przejawiają się nazwy z Myrtany, Khorinis, Varantu, często mamy okazję słyszeć o Paladynach, Magach Ognia, Wody itd. Wynika to z faktu, iż zdecydowana większość Klanów to klany utrzymane w konwencji serii gry Gothic. Najczęściej nazwy klanów zawierają prefixy, jak np. zakon, przymierze, kompania, drużyna, krąg, jednak nie są one wymagane. Nazwa to Twój własny wybór, jeden z trudniejszych notabene. To jaką nazwę wybierzesz może decydować o dalszej przyszłości Twojego Klanu. Polecam najpierw dobrze przemyśleć tematykę, przeglądnąć nazwy innych Klanów i skorzystać z wyobraźni. Dla chcącego nic trudnego, szybko wpadniesz na interesującą nazwę- gwarantuję.
III. Nazwa Klanu.
Jak już pisałem: społeczność najbardziej ceni Klany utrzymane w konwencji Gothic. Stąd wszelkie oddziały assasynów z Varantu, lub paladynów z Vengardu są mile widziane. Jednak nie jest zakazane czerpanie, lub całkowite pochłonięcie się, innej tematyce. W praktyce możesz stworzyć nawet post-nuklearny lub wyciągnięty prosto z science-fiction oddział strzelców. Jednak o tym jak to wpłynie na Klan będzie napisane później. Musisz się zastanowić nad wyborem tematyki. Czy będą to bogobojni wyznawcy Innosa, czy mroczny Klan wojowników Beliara, czy zupełnie coś innego zależy tylko od Ciebie. Radziłbym jednak unikać tworzenia Klanu Assasynów rodem z gry Assasin Creed, lub zakonu Wiedźminów z uniwersum Sapkowskiego. Takie elementy wśród społeczności są uważane za nieoryginalne. Musisz oczywiście pamiętać o tym, by tematyka Twojego Klanu w 100% była zgodna z nazwą. Nie można stworzyć Klanu o tematyce Innosa o nazwie "Wędrowcy Beliara", jest to absurdalne, poniekąd głupie.
IV. Pierwszy post.
Po zebraniu członków, wybraniu nazwy i tematyki, przyszła pora na bardzo trudny etap, który w konsekwencji wejścia do społeczności jest niezmiernie ważny. Wykonanie pierwszego postu to trudne zadanie, jednak łatwo sobie z nim poradzić. Jaki jest najłatwiejszy sposób? Wejdź w dział Klanów Sztandarowych, przeglądaj posty... Od razu zrozumiesz o co mi chodzi. Estetyka, rąbek fabularności, grafiki, odpowiednie zaprojektowanie postu w tzw. bbcodach, spis członków, informacje i kilka innych elementów, a także własne widzimisię i cały post gotowy. Czy jesteśmy Ci w stanie pomóc w wykonaniu czegoś takiego? Owszem, ale tylko jeśli Klan już istnieje, tj. jeśli udostępnisz go publicznie. Ma to swoje plusy i minusy... Jeśli nie czujesz, że masz dobry post my zrobimy Ci względnie lepszy, ale sam musisz wyjść z postem schludnym, nawet pozbawionym niektórych elementów jak grafika, sztandar, bo inaczej społeczność Cie "zje". No, jest też inna opcja, ale dość trudna w wykonaniu. Możesz poszukać ludzi, którzy Ci to zrobią. Nie jest to łatwe, ponieważ nie są to umiejętności, które posiada pierwszy lepszy, a nawet jeśli kogoś takiego znajdziesz to zwykle takie osoby są niechętne, w obawie, że ich praca szybko pójdzie na marne, w przypadku rychłego upadku Klanu. Tak jak pisałem: oglądaj inne Klany. Patrz jak wyglądają, co mają, jak to robią i od razu załapiesz o co chodzi w wyrażeniu "pierwszy post".
V. Forum.
Forum jest zwykle sprawą kluczową. W tym miejscu będziesz mógł umawiać się ze swoimi klanowiczami na grę, rozmawiać z nimi, ogłaszać nowości, lub też przyjmować nowych członków. Sprawa trudna, ponieważ nie jest to zadanie łatwe, jednak w "naszym świecie" forum jesteśmy w stanie Ci wykonać. Co na takim forum powinno się znajdować? Ukryte działy dla Ciebie i klanowiczów, dział otwarty dla wszystkich gości forum, dział do rekrutacji. Podział i wykonanie jest dowolne. Jeśli nie umiesz tego wykonać to znalezienie osoby do samego zaprojektowanie forum pod względem wyglądu działów nie jest trudnym zadaniem. Idealną alternatywą jest stworzenie serwera na discordzie, sam komunikator oferuje w tym etapie bardzo dużą ilość możliwości manipulacji działami, tekstami i premisjami.
 
VI. Społeczność a nowe Klany.
Zakładając Klan wchodzisz do społeczności Klanów. Robią to też twoi członkowie, o ile nigdy nie byli członkami żadnego z nich. Społeczności można zaimponować, społeczność może Ci pomóc, społeczność może Cie wyśmiać. Musisz być na to gotowy. Co zrobić by tego uniknąć? Postaraj się zaprezentować jak najlepiej. Zakładając Klan, tworząc post (nawet pozbawiony niektórych elementów) postaraj się by Klan był maksymalnie "poważny", wykonany w estetyczny i schludny sposób. Pamiętaj także: Dowódca to główny przedstawiciel Klanu. Staraj siebie pokazywać z jak najlepszej strony, unikaj błędów ortograficznych czy interpunkcyjnych, nadmiaru wulgaryzmów, etc.


Witaj! Czy to prawda, że nie wiesz czym są Klany w świecie GMP? Nie miałeś z tym styczności? Tak? A więc, pozwól, że przeprowadzę Cię przez krótką lekcję, która wszystko Ci wyjaśni... Usiądź spokojnie, by w jak najlepszych warunkach wybrać się w przeszłość, przyszłość i teraźniejszość.
I. Klany.
 
Klany są organizacjami w świecie GMP/G2O, powstałymi przy początku samej modyfikacji i od tamtej pory wciąż aktywnie w niej uczestniczą. Mamy świadomość, że może to być dla Ciebie czarna magia, aczkolwiek nie jest to takie trudne. Czym się zajmujemy? W wielkim skrócie rzecz ująwszy: rywalizacją. Rywalizacją na arenie Gothic Multiplayer. Wszystkie aktywne klany koniec końców będą zmuszone spotkać się ze sobą w boju. Czasem jest to walka klanów sprzymierzonych, czasem największych wrogów- i te i drugie potrafią wywołać emocje. Każdy Klan to osobna struktura- ma własne zasady, tradycje, sposoby działania itd. Nie jestem w stanie Ci przedstawić wszystkiego. Pozostaje mi odesłać Cię do konkretnych tematów konkretnych Klanów. Jednak to co Ci mogę na pewno napisać to to, że każdy Klan nastawiony jest na wspólną grę, jest to element wspólny wszystkich organizacji. To był bardzo krótki i ogólny wstęp do Klanów. Mam nadzieję, że Cie zaciekawiłem. Zapraszam dalej...
 
II. Historia Klanów.
 
No! A więc czas, abyśmy udali się w najdalszą przeszłość Gothic Multiplayer. Dzień 23 stycznia 2011 roku- na światło dnia zostaje ukazana modyfikacja tworzona przez polskich programistów, pasjonatów Gothic. Modyfikacja ściąga rzeszę fanów, chętnych do wspólnej gry w legendarną markę. Warunki do powstania Klanów były idealne... GMP nastawione w całości na walkę, chętni do dłuższej gry, nowi gracze. Tak nastaje pierwsza era Klanów GMP. Powstają legendy takie jak Espadre, czy Gwardia Innosa. Tworzą się pierwsze struktury organizacji. Wiele z nich nie przetrwało do dzisiaj, kilka wciąż stoi dumnie, jak np. przedstawione przeze mnie wcześniej dwa Klany.
 
Klany otrzymują specjalne miejsce w modyfikacji- dział społeczności, dział Klanów. Community nastawiona była wtedy na grę klanów, nic innego nie grało roli. Osoby takie jak Luke- Community Leader- działają w interesie Klanów, tworząc z nich najważniejszą grupę modyfikacji, która z każdą chwilą zwiększa grono odbiorców. Sytuacja taka panuje, aż do wielkiej aktualizacji samej modyfikacji...
 
Owa aktualizacja dodała możliwość tworzenia zupełnie innych wersji serwerów. Kształtuje się do dziś dominujący tryb na GMP- RolePlay. Klany powoli stają z nim w opozycji. Rodzi się konflikt, który trwa aż do dnia dzisiejszego: DM vs RP. Mimo to Klany wciąż "stoją na czele" społeczności GMP. Są najbliżej Twórców i to pod Klany kształtuje się wiele rozwiązań. Nie męczy Cie taki napływ historii? Powoli zbliżamy się do naszych czasów...
 
Taka sama sytuacja trwa dłuższy czas... Klany wciąż znajdowały miejsce w dziale klanów, wciąż były traktowane jako "wódz" społeczności. W międzyczasie miejsce Luke'a zajmuje Brzytwa, który kontynuuje dzieło poprzednika. Rzecz jasna nastąpiło wiele zmian, ale zbyt długo by o nich pisać. Modyfikacja miała obchodzić swój pierwszy rok... 23 stycznia 2012 był oczekiwany przez graczy jako nadzieja na kolejne nowości. Tyleż większe było nasze zaskoczenie... Twórcy zapowiedzieli zamknięcie projektu. Strona i forum modyfikacji zostało zamknięte. Wtedy Klany pokazały czym są. Stworzone zostały dwa nieoficjalne fora społeczności, które potem połączyły się w jedno. Wszystkie Klany udają się właśnie tam, pociągając za sobą graczy GMP z innych trybów. Tworzą się nowe ekipy, forum działa na własną rękę pod przewodnictwem Corypta i Brzytwy. Taka sytuacja trwa przez ponad 2 miesiące. Po tym czasie Twórcy przywracają modyfikację. Wielu, w tym także i ja i mam nadzieję, że i niedługo Ty, doszukuje się tutaj zasługi Klanów, które zjednoczyły społeczność GMP i pokazały Ojcowi Inicjatorowi i programistom, iż mają dla kogo tworzyć swoje dzieło. To jest najdłuższy dział, prawda? Nie martw się... Następne będą krótsze.
 
Tak więc forum powraca, Klany wracają do swojego miejsca. W miarę opanowana sytuacja trwa aż do 10 października 2012 roku. Jest to chyba najważniejsza data dla Klanów i jedna z najważniejszych w modyfikacji. Wtedy to Twórca bezpowrotnie pozbywa się działu klanów. Klany zostają pozostawione same sobie...
 
Wszyscy przewidywali upadek Klanów. Być może było i to celem samego Ojca Inicjatora, lecz nie dawaliśmy za wygraną. Niektóre Klany upadały, inne wciąż czekały i grały wspólnie. Gdy tworzy się zalążek nowego GMP Klany otrzymują forum klanów, jako pierwszy projekt partnerski modyfikacji. Klany mobilizują się. Forum przechodzi w ręce Piotrka. Zrezygnował on z funkcji nie dając możliwości jakichkolwiek zmian. Forum zostaje uśpione na okres czasu, aż do momentu gdy Ojciec Inicjator wyznacza nowego administratora- Gornosa.
 
Forum klanów wchodzi w nowy czas. Gornos wybiera Community Leaderów, forum się organizuje. Sytuacja zmienia się na gorsze dopiero po dłuższym czasie. Wtedy to władzę otrzymują osoby nieodpowiednie, nienadające się do tego. Apogeum sprawy przynosi fakt, że jedną z najważniejszych funkcji otrzymał Rudin- znany z usuwania for, włamów i ogólnie tego typu spraw. Doprowadza to w konsekwencji do kolejnego usunięcia forum klanów. Klany po raz kolejny organizują się. Większość wybiera nieoficjalne forum Doredha... Dalej jest to historia, którą zna większa część osób działających w Klanach. Porozmawiaj z nimi, nie gryziemy, a nie chcę Cie zanudzać jeszcze dłuższym tekstem. Uff, to koniec tego działu- najdłuższego działu. Jak widać historia Klanów obfituje w ciekawe zwroty akcji.
 
III. Żywe legendy Klanów.
 
Gdy przebyliśmy wspólnie drogę w przeszłość czas trochę odpocząć. Teraz będzie tylko z górki. Przebywając ze społecznością natkniesz się pewnie na Klany, które mienić się będą legendarnymi, lub też inne osoby, będą w takim stylu się do nich zwracać. Istnieją takie Klany i owszem- można je nazwać legendami. Największymi legendami GMP są Klan Espadre i Gwardia Innosa. Jedne z najstarszych klanów. Szczególnie znany w modyfikacji jest ten pierwszy i to nie tylko w świecie Klanów. Na pewno sam dojdziesz do wniosku dlaczego to oni są tak znani. Nie będę opisywał każdego Klanu po kolei, już i tak Cie długo trzymam. Mogę tylko napisać kolejne żywe legendy... Czarna Ręka, pod dowództwem Doredha; Bogowie Areny- jeden z najbardziej utytułowanych Klanów GMP, obecnie najsilniejszy względem walki- Carona; Zakon Żywiołów, pod dowodzeniem Marvina- odłam Imperium Sergia; oraz Zakon Kyuu- legendarny Klan założony przez Magic/Madzię.
 
IV. Eventy i sparingi.
 
Od zarania Klany szczególnie zajmowały się walką i eventami. Na tym żyły Klany i w ten sposób określano najlepsze z nich. Sparingi są ustalonymi przez Dowódców walkami, zwykle w w równej liczbie graczy po obu stronach. Wszystkie elementy walki są dowolnym postanowieniem przywódców walczących organizacji. Natomiast eventy to wydarzenia, coś w rodzaju konkursów. Tworzone są one przez grupę Event Management/Manager i skupiają zwykle reprezentacje Klanów. Zwykle mają swoje podłoże fabularne i przedstawione są w różnej tematyce.
 
V. Jak zostać członkiem Klanu?
 
Nie jestem w stanie Ci wiele pomóc w tej sprawie. Każdy Klan ma własny system rekrutacji, który może rządzić się innymi prawami. Pozostaje mi jedynie odesłać Cie do tematów Klanów. Tam zwykle pojawia się dział dot. rekrutacji, z którym musisz się po prostu zapoznać i do niego zastosować.
Tekst by ALbatrOS
Edycja tekstu by EfreN
Grafika by Orku